Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) - Septem
ISBN: 978-83-959966-0-3
stron: 257, Format: ebook
Data wydania: 2020-12-11
Księgarnia: Septem
Cena książki: 30,00 zł
Wzorce myÅ›lenia i zachowania, które w okresie dzieciÅ„stwa i dorastania przejmujemy bezkrytycznie od otoczenia, przeistaczajÄ… siÄ™ z czasem w automatyczne nawyki, uważane przez nas za wrodzone i niemożliwe do zmiany.
I myÅ›limy tak o nich nawet wówczas, gdy ewidentnie niszczÄ… nam życie i kontakty spoÅ‚eczne, nie pozwalajÄ…c na realizacjÄ™ leżących w zasiÄ™gu naszych możliwoÅ›ci celów życiowych, na zaspokajanie naturalnych potrzeb. WinÄ… za te nieszczęścia najczęściej obarczamy los, niesprzyjajÄ…ce okolicznoÅ›ci bÄ…dź innych ludzi.
Z tego błędnego myślenia wyprowadza nas wiedza psychologiczna, gromadzona już od przeszło stu lat. Koncentruje się ona na poznawaniu prawidłowości rządzących ludzką psychiką i relacjami międzyludzkimi oraz odsłanianiu negatywnych konsekwencji nieliczenia się z nimi.
Książka w przystÄ™pny sposób prezentuje tÄ™ wiedzÄ™, umożliwiajÄ…c czytelnikowi samodzielne dojÅ›cie do tego, skÄ…d biorÄ… siÄ™ jego problemy, na czym polegajÄ… bÅ‚Ä™dy i niedociÄ…gniÄ™cia i jak może je wyeliminować – przestajÄ…c być ofiarÄ… okolicznoÅ›ci, innych ludzi i wÅ‚asnych szkodliwych nawyków.
Autorzy:
Hanna TraczyÅ„ska – socjolog (Uniwersytet Warszawski) i psycholog spoÅ‚eczny (Studium Doktoranckie Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk), dziennikarz.
MieczysÅ‚aw Wojciechowski – psycholog (Uniwersytet Warszawski), psychoterapeuta i trener prowadzÄ…cy psychoterapiÄ™ indywidualnÄ… i grupowÄ…, warsztaty oraz treningi psychologiczne, autor książki Psychologia narkomanii.
Osoby które kupowały "Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny)", wybierały także:
- Życie i 101 przyjaciół 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- 100happydays, czyli jak się robi szczęście w 100 dni 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Casanova flirtu. Sztuka podboju kobiecego serca i ciała 34,06 zł, (10,90 zł -68%)
- Klub szczęśliwych żon 34,79 zł, (14,96 zł -57%)
- Poczucie własnej wartości dla bystrzaków. Wydanie IV 39,90 zł, (19,95 zł -50%)
Spis treści
Co to znaczy "umieć żyć"? (praktyczny przewodnik psychologiczny) eBook -- spis treści
Wstęp | 09 |
Część I. Problemy z wiedzą o sobie samym | 11 |
Rozdział 1.1. Rodzimy się bez „instrukcji obsługi” | 11 |
Wiedza potoczna | 11 |
Proces nabywania umiejętności | 13 |
Pomocne sumienie | 15 |
Dwa światy w człowieku: świat biologii i świat psychologii | 16 |
Czy nie wystarczy wzorować się na innych? | 19 |
Rozdział 1.2. Dylematy życia społecznego | 20 |
Nagłe przyspieszenie zmian warunków Ĺźycia | 20 |
Skutki głodzenia potrzeb psychicznych | 21 |
Jak powinno funkcjonować zdrowe społeczeństwo | 22 |
Kultura to rzeĹşbiarz... | 24 |
Jak współdziałają czynniki psychologiczne i społeczne | 25 |
Co sprzyja integracji społecznej | 25 |
Część II. Naturalne potrzeby człowieka | 29 |
Rozdział 2.1. Koncepcja potrzeb człowieka wg T. Kocowskiego | 30 |
Cele nadrzędne człowieka jako gatunku i jako jednostki | 30 |
Potrzeby egzystencjalne (biologiczne) | 32 |
Potrzeby prokreacji i rozwoju własnego | 32 |
Potrzeby funkcjonalne – warunkujące skuteczność działania. | 33 |
Potrzeby społeczne | 34 |
Rozdział 2.2. Inne koncepcje potrzeb człowieka | 38 |
Hierarchia potrzeb ludzkich A. Maslowa | 38 |
Koncepcja K. Jankowskiego | 39 |
Rozdział 2.3. Wyrażanie potrzeb | 41 |
Czym innym są potrzeby, czym innym strategie ich zaspokajania | 42 |
Potrzeby nie są widoczne, widzimy tylko strategie | 42 |
Co zrobić, by potrzeby były dostrzeżone | 43 |
Kłopoty z wyrażaniem potrzeb | 44 |
Korzyści i straty płynące z żądania | 44 |
Wyolbrzymianie przeszkód i bagatelizowanie potrzeb | 45 |
Lęk przed odmową – jak go pokonać | 45 |
Technika wyrażania prośby | 47 |
Usprawiedliwianie się, to nie to samo, co wyjaśnianie | 47 |
Potrzeby – punkt wyjścia do negocjacji | 49 |
Część III. Jakość naszego życia zależy od jakości naszego charakteru | 50 |
Rozdział 3.1. Postawy wobec problemów | 51 |
Stosunek do problemów i przeszkód | 51 |
Optymizm a sukcesy Ĺźyciowe | 55 |
Kłopoty z samodyscypliną | 57 |
Czy potrafisz czekać na efekty swojej pracy? | 57 |
Stany uskrzydlenia | 58 |
„Wyuczona bezradność” – gwarancja poraĹźek Ĺźyciowych | 59 |
Rozdział 3.2. Postawy wobec siebie samego | 60 |
Co to znaczy „być sobą” | 60 |
Poznanie siebie i niesprzeniewierzanie się sobie | 61 |
Dwie zasadnicze postawy Ĺźyciowe: reaktywność – proaktywność | 63 |
Wypieranie się odpowiedzialności za własne słowa, myśli, uczucia i działania | 64 |
OdróĹźnić to, na co mamy wpływ, od tego, co nas interesuje | 65 |
Na czym polega „bycie dorosłym” | 66 |
Bardzo wiele zaleĹźy od tego, jak oceniamy samych siebie | 67 |
Mechanizm tworzenia samooceny | 69 |
Jak samoocena wpływa na nasze zachowanie | 70 |
Jak wpływać na samoocenę | 72 |
Rozdział 3.3. Motywacja do działania | 72 |
Emocje a motywacja | 72 |
Jak wykorzystać emocje do działania | 73 |
Nie ma motywacji bez potrzeb | 74 |
Jak psuć motywację | 75 |
O czym mówi brak motywacji | 76 |
Czy istnieje motywacja bez powodu? | 76 |
Specjalizacja – sposób na motywację | 77 |
Przypomnijmy skutki nieliczenia się z potrzebami | 78 |
Brak umiejętności – kolejne bariery dla motywacji | 79 |
Potrzeby społeczne w służbie motywacji | 79 |
Część IV. Emocje i problemy emocjonalne | 81 |
Rozdział 4.1. Po co nam emocje? | 81 |
O co pytamy przy powitaniu | 81 |
Zasada przyjemności | 82 |
Słowa i czyny nie zawsze idą w parze | 82 |
Cztery emocje podstawowe | 83 |
Skąd się bierze radość | 85 |
Rozdział 4.2. Baza emocji: myślenie i potrzeby | 85 |
Kiedy pojawia się złość? | 86 |
Lęk i smutek a potrzeby | 87 |
Emocje to wskaĹşniki – czego? | 88 |
Jak wykorzystać wiedzę o emocjach | 89 |
Rozdział 4.3 Jak emocje odpłacają nam za złe traktowanie | 91 |
Trzy powody blokowania emocji | 92 |
Co się dzieje, gdy nie wyrażamy emocji | 92 |
Pedał gazu i hamulec | 93 |
Zasłanianie wskaźnika, aby nie psuł samopoczucia | 94 |
Kumulowanie emocji to niezamierzone przygotowanie do ataku | 94 |
UzaleĹźnienie, czyli chemiczna redukcja emocji | 95 |
Rozdział 4.4. Co to znaczy „radzić sobie z emocjami” | 96 |
Profilaktyka uzaleĹźnień, czyli – nauczyć się rozumieć emocje | 96 |
Klucz do zmiany emocji: umiejętności osobiste i społeczne | 97 |
Edukacja emocjonalna. | 98 |
Rozdział 4.5. Złość | 98 |
Czy istnieją emocje negatywne | 98 |
Jak wyrażać złość i gniew | 99 |
Komunikaty typu JA | 99 |
OdróĹźnić fakty od interpretacji | 100 |
Gdy pierwszy komunikat JA nie wystarczy | 101 |
Czy opłaca się załoĹźyć dobre intencje rozmówcy? | 103 |
Rozdział 4.6 Agresja | 104 |
Agresja i złość to nie to samo | 104 |
Odmienne reakcje na zachowania agresywne i zachowania nieagresywne | 105 |
Czy skuteczność zawsze oznacza to samo | 106 |
Czterostopniowa skala reagowania na agresję (wg P. Butler) | 106 |
Trzy kroki (wg M. Rosenberga) | 107 |
Rozdział 4.7. Emocje pozytywne | 107 |
WyraĹźanie uczuć pozytywnych – trzy waĹźne funkcje | 107 |
Co przeszkadza w wyraĹźaniu pozytywnych emocji | 108 |
Pomocna „technika” | 109 |
Przykłady komunikatów wyraĹźających pozytywne emocje | 109 |
Część V. Inteligencja emocjonalna | 111 |
Rozdział 5.1. Emocje i umysł | 111 |
„Inteligencja emocjonalna” – nowy termin psychologii | 111 |
Nasz mózg funkcjonuje inaczej, niĹź sądziliśmy dotychczas | 113 |
Wychowanie: co sprzyja, a co nie sprzyja rozwojowi inteligencji emocjonalnej | 114 |
Czy emocje rządzą nami niepodzielnie? | 115 |
Nieświadome mechanizmy obronne – przed czym bronią i skąd się biorą | 116 |
Mechanizm konfliktu emocjonalnego | 121 |
Niewspółmierne reakcje emocjonalne | 123 |
Porwanie emocjonalne | 124 |
Rozdział 5.2. Emocje pod kontrolą | 125 |
Jak odzyskać kontrolę? | 125 |
Czynniki odpowiedzialne za sukcesy zawodowe | 127 |
Rozdział 5.3. Poczucie własnej wartości | 129 |
RóĹźne wymiary, róĹźna waga ocen | 130 |
W jaki sposób otoczenie moĹźe niszczyć poczucie wartości | 131 |
Skutki zaniżonego poczucia wartości | 132 |
Budowanie poczucia wartości | 132 |
Co wynika z tego, że człowiek jest istotą emocjonalną | 133 |
Monitorowanie komunikatów | 134 |
Jak można samemu rozwijać poczucie własnej wartości | 135 |
Pisanie w służbie poczucia wartości | 136 |
Autoprezentacja | 136 |
Część VI. Umiejętności społeczne | 139 |
Rozdział 6.1. Nasz stosunek do innych | 139 |
Podstawy dobrych stosunków z innymi ludĹşmi (wg S. Coveya) | 141 |
Wyobcowanie wobec samego siebie prowadzi do wyobcowania wobec innych | 144 |
Stosunek do autorytetów | 144 |
Nieświadome przekazywanie emocji | 146 |
Rozdział 6.2. Empatia | 147 |
Empatia – podstawa umiejętności społecznych | 147 |
Empatyczne słuchanie | 148 |
Korzyści z empatycznego słuchania | 150 |
Empatyczny kontakt z samym sobą | 151 |
Rozdział 6.3 Asertywność | 152 |
Style zachowania | 153 |
Korzyści i straty kaĹźdego ze stylów zachowania | 154 |
Gdy nie możemy liczyć na wzajemność | 155 |
Skąd biorą się przeciwnicy asertywności? | 156 |
Błędy i naduĹźycia „asertywne” | 157 |
Trudności w rozwijaniu asertywności | 157 |
Asertywność a inteligencja emocjonalna | 158 |
Rozdział 6.4 Jak pomagać innym | 160 |
ieskuteczne działania niby – pomocowe | 160 |
Lepsze sposoby pomagania | 163 |
Czy moĹźna pomóc ignorując potrzeby psychiczne? | 164 |
Mówić czy słuchać? | 165 |
Podobną rolę jak parafraza spełniają pytania otwarte | 166 |
Część VII. Skuteczne i nieskuteczne sposoby porozumiewania się | 167 |
Rozdział 7.1. Bariery i zasady komunikacyjne | 167 |
Dlaczego nasze rozmowy prowadzą do konfliktów i nieporozumień | 167 |
Rady, które nie pomagają | 168 |
Skąd wziąć odpowiednie zasady | 169 |
Trzy bariery komunikacyjne | 170 |
Warto mieć plan pokonywania trudności | 171 |
Plan na wypadek fiaska…planu | 172 |
Umiejętność komunikowania uczuć | 173 |
Rozdział 7.2. Kilka szkodliwych i kilka pomocnych nastawień | 175 |
Czy przyjęcie zasad naprawdę ogranicza? | 176 |
Co zrobić, gdy nie udaje się od razu? | 177 |
Długi cień wychowania bezstresowego | 178 |
Ranienie drugiej osoby wcale nie jest warunkiem odreagowania | 179 |
Ekspresja nie musi przeradzać się w agresję | 180 |
Analiza poraĹźki ma sens tylko wtedy, gdy pozwolimy sobie przeĹźyć… poraĹźkę | 181 |
Rozdział 7.3. Pięć przeszkód na drodze od słowa do czynu | 182 |
Powiedziane – nie znaczy usłyszane | 182 |
Usłyszane – nie znaczy zrozumiane | 183 |
Zrozumiane – nie znaczy zaakceptowane | 185 |
Zaakceptowane – nie znaczy zapamiętane | 186 |
Zapamiętane – nie znaczy wykonane | 187 |
Rozdział 7.4. Dialog bez walki. | 188 |
Jak reagować na róĹźnice w opiniach i zachowaniach. | 188 |
Nie mylić opinii z faktami | 189 |
Nie mylić opinii z ocenami | 190 |
Gdy rozmówca ma prawo do odmiennej opinii | 190 |
Czy subiektywne opinie są pozbawione wartości? | 191 |
Pytanie zamiast ataku | 191 |
Rozdział 7.5. Jak radzić sobie z krytyką pod naszym adresem | 192 |
Dlaczego warto unikać ocen | 192 |
Jak się zachowujesz, gdy cię krytykują | 192 |
Trzy rodzaje zmian, by sobie poradzić | 194 |
Przecenianie krytyki | 195 |
Podważyć fałszywe przekonania | 196 |
Technika reagowania na krytykę | 196 |
Stosunek do siebie samego | 197 |
Czy wartość człowieka zaleĹźy od ilości popełnianych przez niego błędów | 198 |
Część VIII. Na czym polega rozwój osobisty | 199 |
Rozdział 8.1. Koncepcja rozwoju wg C. Rogersa | 199 |
Kryteria rozwoju osobistego | 199 |
Co wspomaga rozwój osobisty | 203 |
Etapy rozwoju osobistego | 206 |
Rozdział 8.2. Rozwój wg S. Coveya | 208 |
Na czym polega dojrzałość człowieka | 210 |
WspółzaleĹźność nie ma nić wspólnego z uzaleĹźnieniem | 212 |
Jak wpływać na siebie | 213 |
Współdziałanie – najbardziej dojrzała forma kontaktów międzyludzkich | 213 |
Rozdział 8.3. Jak zmieniać nieskuteczne nawyki zachowania | 217 |
Wizualizacja własnego zachowania | 217 |
Mechanizm oporu psychicznego | 218 |
Część IX. Wartości, normy, moralność | 221 |
Rozdział 9.1. Wartości | 221 |
Wartości czy antywartości | 221 |
Wartości uświadamiane i nieuświadamiane | 222 |
Wartości deklarowane czy realizowane | 223 |
Wartości osobiste, grupowe czy uniwersalne | 224 |
Rozdział 9.2. Normy | 225 |
Do czego służą normy moralne | 225 |
Normy naczelne znanych systemów etycznych | 227 |
Regulatory życia społecznego | 228 |
Rozdział 9.3. Prawa osobiste | 229 |
Prawa osobiste w kontaktach między ludźmi | 229 |
Prawa osobiste w kontakcie (wg A. Fensterheima) | 230 |
Pierwsze prawo – gdzie jest granica zranienia | 231 |
Drugie prawo – znaczenie intencji | 232 |
Trzecie prawo – nie musisz zgadywać | 233 |
Czwarte prawo – wolność umów | 234 |
Piąte prawo – nie musisz, choć moĹźesz być asertywny | 235 |
Rozdział 9.4. Cele życiowe człowieka a wartości i normy | 236 |
Czy cel uświęca środki? | 236 |
Zmiana wartości i norm oznacza zmianę celu | 237 |
Część X. Zderzenie potrzeb, czyli - konflikt i negocjacje | 239 |
Rozdział 10.1. Co to jest konflikt? | 239 |
Czy konflikt to kłótnia? | 239 |
Dwa warunki istnienia konfliktu | 240 |
Dlaczego nie zawsze korzystamy z negocjacji | 241 |
Jakie korzyści i straty wynikają z tłumienia konfliktu | 241 |
Jakie korzyści, a jakie straty wynikają z walki | 242 |
Czy bezpieczniejsza jest manipulacja? | 243 |
Rozdział 10.2. Zasady negocjacji. | 243 |
Zasada I: poznaj potrzeby drugiej strony i daj jej poznać własne | 243 |
Zasada II: uda ci się oddzielić problem od człowieka, gdy sformułujesz problem negocjacyjny | 244 |
Zasada III: szukaj rozwiązań zadowalających obie strony | 244 |
Zasada IV: oceniaj propozycje rozwiązań wg obiektywnych kryteriów | 245 |
WaĹźne jest nastawienie wobec konfliktu | 246 |
Umiejętności komunikacyjne i asertywność | 246 |
Rozdział 10.3. Etapy negocjacji | 246 |
Jak zrobić dobry plan negocjacji | 247 |
Negocjacje a mediacje | 248 |
Zanim zaproponujesz kolejny krok | 249 |
Krok I: subiektywna, wewnętrzna rzeczywistość każdej ze stron | 250 |
Krok II: odpowiedĹş kaĹźdej ze stron | 252 |
Krok III: wzajemne oczekiwania | 253 |
Krok IV: wreszcie prawdziwe negocjacje | 254 |
Krok V: tworzenie pomysłów rozwiązań | 256 |
Krok VI: kontrakt, czyli umowa (porozumienie) | 256 |