Dizajn na co dzień - Septem
TÅ‚umaczenie: Dorota Malina
ISBN: 9788365271983
stron: 368, Format: ebook
Data wydania: 2020-11-16
Księgarnia: Septem
Cena książki: 34,95 zł (poprzednio: 44,81 zł)
Oszczędzasz: 22% (-9,86 zł)
Pierwsze polskie wydanie kultowej książki poÅ›wiÄ™conej projektowaniu. Od czego zależy, czy przedmiot jest dobrze lub źle zaprojektowany? Kiedy speÅ‚nia on oczekiwania użytkowników, a kiedy zaspokaja wyÅ‚Ä…cznie ambicje projektanta? Co sprawia, że jedne przedmioty przechodzÄ… do historii, a inne ulegajÄ… zapomnieniu? Donald Norman, amerykaÅ„ski psycholog kognitywny i projektant, wnikliwie i ze swadÄ… opowiada o tym, na czym polega funkcjonalność projektowania i na czym opierajÄ… siÄ™ nasze relacje z przedmiotami. FascynujÄ…ca lektura nie tylko dla adeptów wzornictwa przemysÅ‚owego i dizajnu.
Osoby które kupowały "Dizajn na co dzień", wybierały także:
- Świat w skali mikro. Wszystko o modelarstwie 39,67 zł, (11,90 zł -70%)
- Grajfka dla dzieci. Artystyczne zdobienie jaj 17,88 zł, (5,90 zł -67%)
- Wyrób biżuterii. Patrz i ucz się 59,00 zł, (29,50 zł -50%)
- Rytm i technika gry na gitarze dla bystrzaków 34,00 zł, (18,70 zł -45%)
- Świat w skali mikro. Wszystko o modelarstwie 39,20 zł, (21,95 zł -44%)
Spis treści
Dizajn na co dzień eBook -- spis treści
- Przedmowa do wydania drugiego
- 1. Psychopatologia rzeczy codziennych
- Złożoność nowoczesnych urządzeń
- Projektowanie zorientowane na uĹźytkownika
- Podstawowe zasady interakcji
- WyobraĹźenie systemowe
- Paradoks technologii
- Wyzwanie (dla) dizajnu
- 2. Psychologia czynności codziennych
- Jak ludzie działają przepaści wykonania i oceny
- Siedem etapów działania
- Myślenie. W większości nieświadome
- Poznanie i emocje
- Siedem etapów działania i trzy poziomy przetwarzania
- Ludzie i opowieści
- Błędne przypisywanie winy
- Błędne obwinianie samego siebie
- Siedem etapów działania siedem podstawowych zasad dizajnu
- 3. Wiedza w umyśle i w świecie
- Precyzyjne zachowanie na podstawie nieprecyzyjnej wiedzy
- Pamięć to wiedza w umyśle
- Struktura pamięci
- Modele przybliżone pamięć w prawdziwym świecie
- Wiedza w umyśle
- Balans między wiedzą w świecie i wiedzą w głowie
- Pamięć w kilku głowach, w kilku urządzeniach
- Naturalne mapowanie
- Kultura i dizajn naturalne mapowania mogą się róĹźnić w zaleĹźności od kultury
- 4. Wiedzieć, co robić. Ograniczenia, przejrzystość i informacja zwrotna
- Cztery kategorie ograniczeń: fizyczne, kulturowe, semantyczne i logiczne
- Afordancje, znaczniki i ograniczenia w codziennych przedmiotach
- Ograniczenia, które wymuszają właściwe zachowanie
- Konwencje, ograniczenia i afordancje
- Kran historia choroby dizajnu
- Wykorzystanie dźwięku jako znacznika
- 5. Błąd ludzki? Nie, zły dizajn
- Zrozumieć przyczynę błędu
- Celowe naruszenia
- Dwa rodzaje błędów: omsknięcia i pomyłki
- Klasyfikacja omsknięć
- Klasyfikacja pomyłek
- Naciski społeczne i instytucjonalne
- Zgłaszanie błędów
- Wykrywanie błędów
- Projektowanie na wypadek błędów
- Kiedy dobry dizajn nie wystarcza
- Projektowanie odporności
- Paradoks automatyzacji
- Dizajn w walce z błędami
- 6. Myślenie projektowe
- Rozwiązać właściwy problem
- Schemat podwójnego rombu
- Projektowanie zorientowane na uĹźytkownika
- To wszystko wcale tak nie działa
- Wyzwanie dla dizajnu
- Złożoność jest dobra, chaos jest zły
- Standaryzacja i technologia
- Celowe komplikowanie
- Dizajn opracowywanie technologii dla ludzi
- 7. Dizajn w świecie biznesu
- Siły konkurencji
- Nowe technologie wymuszają zmiany
- Jak długo trwa wprowadzanie nowego produktu?
- Dwie formy innowacji: stopniowa i radykalna
- Dizajn na co dzień 19882038
- Przyszłość książek
- Moralne obowiązki projektantów
- Myślenie projektowe i myślenie o projektowaniu
- Podziękowania
- Literatura przedmiotu i przypisy
- Bibliografia
- Indeks